Uitzonderlijke maatregelen van het RIZIV in de Covid-19-crisis : info voor TANDARTSEN

Om het werk van alle zorgverleners te kunnen ondersteunen in hun dagelijkse strijd tegen COVID-19, .passen we regelmatig bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan en nemen we uitzonderlijke maatregelen. Hierbij de RIZIV-maatregelen die u als tandarts aanbelangen. 

 

Continuïteit van de zorg door tandartsen: verstrekkingen en terugbetaling in de context van de COVID-19-crisis

We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen door tandartsen.

Zorgverleners: hoe kan u het ontvangen bedrag voor uw COVID-19-beschermingsmateriaal melden op uw belastingaangifte?

In het kader van de COVID-19-pandemie heeft het RIZIV een tussenkomst voorzien voor ambulante zorgverleners voor bijzondere beschermingsmaatregelen en materialen.

Het bedrag dat u kreeg voor de periode van 4 mei tot en met 31 augustus 2020 moet in alle gevallen het voorwerp uitmaken van een fiscale fiche, ongeacht de vorm waarin u uw werkzaamheden verricht. Als gevolg daarvan hebben de verzekeringsinstellingen eind juni 2021 een fiscale fiche 281.50 aan de FOD Financiën overgemaakt. Deze fiscale fiche 281.50 is ook beschikbaar op uw MyMinfin (als u duidelijk geïdentificeerd bent).

Hierbij de toelichting hoe u uw belastingaangifte kan aanvullen voor uw ontvangsten van 2020.

Tegemoetkoming in de kosten voor beschermingsmateriaal voor zorgverleners aangepast aan de specificiteit van elk beroep

We verlichten de kosten die u, als zorgverlener, in een privépraktijk en bij ambulante zorg draagt voor uw beschermingsmateriaal en -maatregelen die specifiek voor COVID-19 zijn bestemd. De beschermingsmaatregelen blijven noodzakelijk om uw patiënten veilig te behandelen, maar mogen in geen geval aan hen worden doorgerekend. Hoe u deze tegemoetkoming ontvangt, hangt af van de categorie van zorgverleners waartoe u behoort. In vele gevallen moet u zelf geen stappen ondernemen.

Contactopvolging en –Opsporingsstrategie

Een succesvolle exit-strategie in het kader van de Covid-19 crisis vergt dat de keten van besmettingen doorbroken wordt. Dat kan door:

  • systematische en herhaalde testing om besmette personen op te sporen: besmette personen gaan in quarantaine
  • opsporing van personen die de voorbije dagen in contact geweest zijn met besmette personen: deze personen gaan in quarantaine en worden eventueel getest

Op de website van het Interfederaal Comité Tracing en Testing Covid-19 vindt u informatie over de strategie en methode inzake contactopsporing en -opvolging.

COVID-19 - Kosten beschermingsmateriaal voor de hervatting van de zorgactiviteiten: voor het RIZIV, niet voor de patiënt

We ontwikkelen een financiële tegemoetkoming voor zorgverleners om uitzonderlijke uitgaven voor beschermingsmateriaal te helpen dekken. Zorgverleners mogen extra kosten voor beschermingsmateriaal niet doorrekenen aan hun patiënten.

Continuïteit tandheelkundige zorg: telefonisch advies met eventuele doorverwijzing tijdens de COVID-19 crisis

Voor de continuïteit van de zorg en het accuraat begeleiden van de patiënt naar de beschikbare tandheelkundige zorg is het aangewezen om tijdens de periode van de COVID19 maatregelen een specifieke verstrekking in te voeren voor telefonisch advies en eventuele doorverwijzing. Deze aanpak voor zorg op afstand geldt vanaf 14 maart  2020 en tot zolang de crisisperiode duurt.

COVID-19 - Uitstel van niet-dringende zorg: Verlenging van de machtigingen

Voor alle machtigingen voor geneesmiddelen waarvan de geldigheidsduur verviel na 13 februari 2020, wordt de geldigheidsduur verlengd met 3 maanden. Deze en andere maatregelen nemen we om de continuïteit van de zorg te garanderen in deze COVID-19-context.  

Zorg op afstand in de COVID-19-context: totaalaanpak voor verschillende zorgberoepen

Het RIZIV heeft een totaalaanpak uitgewerkt zodat verschillende types van zorgverleners zonder fysiek contact toch zorg kunnen blijven aanbieden, die verstrekkingen factureren aan de ziekteverzekering en dat patiënten kunnen genieten van terugbetaling.

Geneesmiddelen voorschrijven: voorschrijvers mogen de RID-code van het elektronisch voorschrift aan de patiënt bezorgen in plaats van het papieren bewijs

Om de verspreiding van het virus COVID-19 tegen te gaan is het voor voorschrijvers van geneesmiddelen mogelijk – met de toestemming van de patiënt – om geen papieren bewijs van elektronisch voorschrift aan de patiënt te bezorgen, maar wel de RID-code van het voorschrift via een andere communicatiemethode (e-mail, telefoon, Skype, enz.). De RID-code is de streepjescode die staat voor het unieke voorschriftnummer van het geneesmiddelenvoorschrift. Op elk elektronisch voorschrift staat onder de barcode de ‘vertaling’ ervan in letters en cijfers.

Covid-19 - Financiële impact voor de zorgverleners: evaluatie na afloop van de crisis

Heel onze sector en alle zorgverleners lijden zwaar onder de impact van deze crisis, onder meer op financieel vlak. We krijgen veel vragen over een eventuele vergoeding. We onderzoeken de mogelijkheden voor het geheel van de zorgberoepen.

 

Laatst aangepast op 21 april 2023