Vanaf 1 november 2022 vervangen we de financiering van zorgverleners actief in triage- en afnamecentra door een nieuw financieringssysteem voor COVID-19-testcentra op basis van het aantal uitgevoerde staalafnames.
Elke organisatie die een testcentrum wil opstarten of de huidige activiteit wil verder zetten, moet hiervoor een aanvraag indienen bij de bevoegde deelstaat. Om in aanmerking te komen voor vergoeding, moet het testcentrum aan een aantal voorwaarden voldoen.
Om de impact van COVID-19 op de verstrekte zorg in ziekenhuizen in te schatten, voert de Dienst Audit Ziekenhuizen, een samenwerking tussen het RIZIV, de FOD Volksgezondheid en het FAGG, op vraag van het “Hospital & Transport Surge Capacity Committee” regelmatig audits uit. Hierbij focust het op de opgelopen zorgachterstand en inlooptijd. Aan de hand van deze rapporten kunnen in de toekomst actiepunten worden vastgelegd.
Voor de COVID-19-periode van maart 2020 t.e.m. mei 2021 noteert het opbouwende achterstanden tijdens de 1ste, 2de en 3de golf, en inhaalbewegingen tussen de golven in, met een absolute piek in maart 2021.
Om de aanwezigheid van nieuwe varianten van het virus goed op te volgen, voorzien we een basis- en actieve surveillance. Bovenop het platform voor peillaboratoria, richten we een platform voor genoomanalyse op.: De peillaboratoria sturen een steekproef van hun positieve stalen door naar het genoomanalyseplatform dat ze analyseert via een moleculaire techniek, NGS genaamd.
De vaccinatie van de eerste doelgroepen is van start gegaan. Deze vaccinaties gebeuren voornamelijk in vaccinatiecentra en in zorginstellingen en ziekenhuizen met behulp van zorgverleners en ondersteunend personeel. De deelstaten voorzien een vergoeding voor zorgverleners die helpen bij het vaccineren tegen covid-19. Zorgverleners kunnen hiervoor dus niet de gebruikelijke nomenclatuurcodes aanrekenen voor raadplegingen of bezoeken.
PCR, antigeen snel of standaard, serologisch. De ziekteverzekering vergoedt 4 types COVID-testen.
Hier vindt u de bedragen die u aan ons kan factureren en de voorwaarden om de testen uit te voeren en aan ons te factureren. Verschillende criteria spelen een rol: indicaties op basis waarvan een persoon zich kan laten testen, het voorschrift, de betrouwbaarheid van de test, de overdracht van de resultaten, enz.
Als klinisch bioloog (arts of apotheker) kan u een PCR of een standaardantigeentest factureren aan de ziekteverzekering in verschillende gevallen.
Op deze pagina vindt u de voorwaarden om deze testen aan ons te factureren. Verschillende criteria zijn van belang: de indicaties waarin een persoon kan worden getest, het voorschrift, de overdracht van de resultaten, enz.
Als een PCR-test niet aan deze vergoedingsvoorwaarden voldoet, kunt u deze niet in rekening brengen: noch aan de ziekteverzekering, noch aan de patiënt.
De 'standaard' antigeentest wordt de eventueel geautomatiseerde antigeentest bedoeld die in een laboratorium wordt uitgevoerd, dit is niet hetzelfde als de antigeensneltest.
Als arts of als klinisch bioloog (arts of apotheker) kan u een antigeensneltest factureren aan de ziekteverzekering in 2 gevallen.
Op deze pagina vindt u de voorwaarden om deze testen aan ons te factureren. Verschillende criteria zijn van belang: de indicaties waarin een persoon kan worden getest, het voorschrift, de overdracht van de resultaten, enz.
Als klinisch bioloog (arts of apotheker) kan u in verschillende gevallen serologische tests aan ons factureren.
Op deze pagina vindt u de voorwaarden om tests aan ons te factureren. Verschillende criteria zijn van belang: de indicaties waarin een persoon kan worden getest, het voorschrift, het maximum aantal testen per patiënt, enz.
We voorzien een tegemoetkoming voor beschermingsmateriaal voor ambulante zorgverleners die direct contact hebben met patiënten. Er is iets misgelopen bij de berekening van het aantal contacten: een aantal contacten van specialisten in een ziekenhuis werden ten onrechte meegerekend.
We contacteren de betrokken zorgverleners om dit recht te zetten en voorzien oplossingen op korte termijn.
Zorgverleners of ziekenhuizen krijgen de mogelijkheid om telemonitoring op te starten in de thuisomgeving voor covid-19-patiënten. Hiertoe kunnen ze overeenkomsten afsluiten met het RIZIV. Een medisch team volgt deze patiënten op van op afstand.
Telemonitoring van deze thuisblijvende covid-19-patiënten en van patiënten na hun ontslag uit het ziekenhuis laat toe om ziekenhuisbedden te vrijwaren maar vooral ook om de bijkomende werkbelasting op het ziekenhuis, het zorgpersoneel en de huisartsen te verminderen door een betere ondersteuning door technologische oplossingen.
Het gaat om een pilootproject om te onderzoeken welke de mogelijkheden zijn voor telemonitoring: we bestuderen de impact en organisatie van dit zorgmodel en bevragen de ervaringen bij de gebruikers.
De covid-19-pandemie heeft een grote impact op ziekenhuizen en zorgverleners. De federale overheid geeft daarom 2 miljard euro financiële steun aan de ziekenhuizen om tegemoet te komen in de specifieke kosten met betrekking tot de pandemie, en om ze te ondersteunen in hun gevecht tegen Covid-19. Dat deed ze eerder al via verschillende voorschotten doorheen 2020. Nog voor eind 2020 finaliseren we de voorlopige berekening voor de eerste helft van 2020.
Hebt u in een ziekenhuis gewerkt van 1 september tot 30 november 2020? Dan hebt u misschien recht op een uitzonderlijke premie, om u aan te moedigen en uw inzet tijdens de 2e COVID-19-golf te erkennen.
We verlichten de kosten die u, als zorgverlener, in een privépraktijk en bij ambulante zorg draagt voor uw beschermingsmateriaal en -maatregelen die specifiek voor COVID-19 zijn bestemd. De beschermingsmaatregelen blijven noodzakelijk om uw patiënten veilig te behandelen, maar mogen in geen geval aan hen worden doorgerekend. Hoe u deze tegemoetkoming ontvangt, hangt af van de categorie van zorgverleners waartoe u behoort. In vele gevallen moet u zelf geen stappen ondernemen.
Twee nieuwe online tools zijn op 3 november gelanceerd. Ze bieden oplossingen voor de huidige moeilijkheden bij het testen.
U moet zich laten testen? De eerste tool, die beschikbaar is op de website mijngezondheid.be, biedt u de mogelijkheid zelf een afspraak te maken in een testcentrum en zo de lange wachtrijen voor de centra te vermijden.
De tweede tool voor het voorschrijven van de test en de opvolging van de resultaten biedt in het bijzonder een verlichting in het vooruitzicht van de heropening van de scholen. Dankzij het werk van de artsen die in de collectiviteiten of de bedrijven werken, verlicht deze tool het werk van de huisartsen en vergemakkelijkt hij de tests in de scholen, de kinderdagverblijven, de rusthuizen, de centra voor opvang van personen met een handicap, de asielcentra, de gevangenissen en de ondernemingen.
Om de opsporing of ‘tracing’ te ondersteunen, sensibiliseren we de laboratoria die PCR-tests uitvoeren. Er zijn 3 belangrijke indicatoren om te respecteren bij het doorgeven van de testresultaten aan Sciensano via HealthData. Wij vragen de laboratoria die niet aan bepaalde indicatoren hebben kunnen voldoen, om uiterlijk op 7 september contact met ons op te nemen.
Contactopvolging en –Opsporingsstrategie
Een succesvolle exit-strategie in het kader van de Covid-19 crisis vergt dat de keten van besmettingen doorbroken wordt. Dat kan door:
- systematische en herhaalde testing om besmette personen op te sporen: besmette personen gaan in quarantaine
- opsporing van personen die de voorbije dagen in contact geweest zijn met besmette personen: deze personen gaan in quarantaine en worden eventueel getest
Op de website van het Interfederaal Comité Tracing en Testing Covid-19 vindt u informatie over de strategie en methode inzake contactopsporing en -opvolging.
Om de huisartsen en de triage- en afnamecentra te ondersteunen bij de staalafname sluiten we overeenkomsten af met consortia van thuisverpleegkundigen, met een aangepaste financiering.
Hier vindt u de kaart en lijst met triage- en afnamecentra. U kan eenvoudig via de kaart een centrum in uw buurt vinden.
We willen de revalidatiezorg verbeteren van Covid-19 patiënten die op intensieve zorgen verblijven of verbleven hebben. Bij deze patiënten start zo snel als mogelijk een intensieve multidisciplinaire revalidatie. We introduceren hiervoor pseudonomenclatuurcodes voor bijkomende verstrekkingen.
We willen de kinesitherapeutische zorg verbeteren van Covid-19 patiënten die op intensieve zorgen verblijven of verbleven hebben. We nemen dus 2 maatregelen tijdens deze crisis: een verhoging van de tarieven voor de kinesitherapiezitting, en de mogelijkheid van een 2de individuele zitting van 30 minuten.
We vergoeden nu 3 soorten testen: moleculair, antigenen en serologisch (antistoffen). Hier vindt u meer informatie over de vergoedingsvoorwaarden voor deze tests.
De COVID-19-crisis heeft de manier van werken in de ziekenhuizen grondig gewijzigd, zowel op vlak van infrastructuur en logistieke organisatie als op vlak van inzet van personeel, verpleegkundigen en artsen-specialisten. Daarnaast vergt de verzorging van besmette patiënten een buitengewone inspanning, zowel fysiek als psychisch.
Om aan die gewijzigde werkomstandigheden tegemoet te komen en de inspanningen correct te vergoeden, nemen we nieuwe maatregelen met betrekking tot de zorg in 3 ziekenhuisdiensten die in het bijzonder betrokken zijn bij de crisis: de afdelingen voor spoedgevallen en intensieve zorg en de specifieke COVID-19-afdelingen.
Omwille van Covid-19 stellen ziekenhuizen niet-dringende consultaties en behandelingen uit en kan de opvolging van sommige overeenkomsten niet binnen de afgesproken termijnen of regels plaats vinden en kunnen de procedures voor de indiening van aanvragen niet volledig worden gerespecteerd.
Om te vermijden dat deze uitzonderlijke situatie nadelige gevolgen heeft voor de betrokken patiënten en voor de betrokken ziekenkuizen worden uitzonderlijk bepaalde maatregelen genomen voor volgende overeenkomsten: Oncofreezing, borstrecontstructie, GEP en NGS.
Omwille van Covid-19 stellen artsen en ziekenhuizen niet-dringende contacten, consultaties en behandelingen uit. Dit kan ook een belangrijke impact hebben op jaarlijkse verlenging van de zorgtrajecten voor chronische patiënten (chronische nierinsufficiëntie of diabetes type 2). Om zo veel mogelijk te vermijden dat deze uitzonderlijke situatie nadelige gevolgen heeft voor de betrokken patiënten en voor de betrokken artsen, versoepelen we de verlengingsvoorwaarden.
Voor de medische huizen zitten de telefonische adviezen 101190 en 101135 in het kader van COVID-19 in het forfaitair bedrag voor huisartsgeneeskunde. Voor ingeschreven patiënten kunnen deze codes dus niet aangerekend worden. Voor de telefonische consulten met niet-ingeschreven patiënten is het aanrekenen van deze codes wel toegestaan. Enkele verduidelijkingen voor artsen rond de aanrekening van telefonische adviezen.
Het doel van dit MFO is om afspraken te maken in deze COVID-19-crisis rond het medicatiebeleid en de continuïteit van de zorg tussen het schakelzorgcentrum en het ziekenhuis en de eerste lijn. Het programma biedt een volwaardig alternatief om overleg hierover op afstand mogelijk te maken. Daarnaast biedt het programma een draaiboek voor het opname- en ontslagbeleid in de schakelzorgcentra en geeft het een leidraad voor een proactieve opvolging door het zorgteam om medicatiegebonden problemen te voorkomen.
Schakelzorgcentra kunnen patiënten met COVID-19 tijdelijk opvangen na hun verblijf in het ziekenhuis of na onderzoek in een triagecentrum. Wij financieren de coördinatie, de follow-up, het toezicht en de zorg door artsen, verpleegkundigen en zorgkundigen.
De meeste psychiatrische ziekenhuizen bieden nabehandeling aan na een opname. Om verkeer van en naar het ziekenhuis te voorkomen en de zorgcontinuïteit te verzekeren kan het ziekenhuis de nabehandeling voortzetten vanop afstand tijdens de COVID-19-crisis.
Een verkort bestralingsschema is voor sommige patiënten met borstkanker een veilig en volwaardig alternatief. Zo zetten we bestralingstoestellen en beschikbaar personeel zo optimaal mogelijk in en waar mogelijk kunnen we een opsplitsing voorzien tussen toestellen en “equipes” voor COVID19-vrije patiënten en patiënten met COVID-19. Bovendien zullen patiënten zich minder frequent naar het ziekenhuis verplaatsen en zullen er minder ziekenhuiscontacten nodig zijn.
Wanneer is zo’n verkort bestralingsschema mogelijk en hoe is het aan te rekenen?
In heel België zijn centra geopend om patiënten te onderzoeken die mogelijk besmet zijn met COVID-19 of om screeningtests uit te voeren. De ziekteverzekering ondersteunt de activiteit van deze centra op verschillende manieren financieel.
Hier zijn de verschillende soorten vergoedingen, de bedragen en hoe u ze aan de verzekering voor geneeskundige verzorging kunt factureren.
Het RIZIV heeft een totaalaanpak uitgewerkt zodat verschillende types van zorgverleners zonder fysiek contact toch zorg kunnen blijven aanbieden, die verstrekkingen factureren aan de ziekteverzekering en dat patiënten kunnen genieten van terugbetaling.
Wegens de sterk toegenomen bezettingsgraad in de ziekenhuizen is partiële hospitalisatie bij de patiënt thuis opnieuw mogelijk van 20 oktober 2020 tot en met 31 december 2021 onder dezelfde voorwaarden als in de periode van 14 maart tot 30 juli.
Tijdens de COVID-19-crisis is het mogelijk om een MOC te organiseren via een videoconferentie. Zo is het tijdelijk niet nodig om verschillende zorgverleners samen te brengen in 1 ruimte en fysiek aanwezig te zijn voor dit consult.
Personen met COVID-19 (gediagnosticeerd door middel van een laboratoriumtest) die werken in de gezondheidszorg en die een duidelijk verhoogd risicolopen om besmet te worden door het virus, kunnen een schadeloosstelling vragen wegens beroepsziekte. Fedris heeft dit erkend als beroepsziekte.
Om genoeg CT-apparaten te hebben en dus potentieel besmette patiënten van andere patiënten te kunnen scheiden, passen we de regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan om het gebruik van hybride apparaten met CT buiten de nucleaire geneeskunde-onderzoeken mogelijk te maken.
Vanaf maandag 23 maart wordt een soepel administratief en financieel kader ingevoerd voor de triagecentra voor Covid 19 patiënten. De zorgverleners in die centra kunnen zich zo voor de volle 100% focussen op de zorg voor patiënten. Het RIZIV heeft deze regeling uitgewerkt samen met de FOD Volksgezondheid en in samenspraak met het werkveld.
Heel onze sector en alle zorgverleners lijden zwaar onder de impact van deze crisis, onder meer op financieel vlak. We krijgen veel vragen over een eventuele vergoeding. We onderzoeken de mogelijkheden voor het geheel van de zorgberoepen.
De federale overheid maakt ongeveer 1 miljard euro vrij en creëert een financieel mechanisme op korte termijn om de strijd van de ziekenhuizen tijdens de Covid-19-crisis te ondersteunen en om de directe en indirecte gevolgen van de noodplannen te dekken.
Om de negatieve gevolgen van het uitstellen van niet-dringende zorg voor patiënten en zorginstellingen te beperken, verlengen we de periodes waarin de ziekteverzekering voor deze zorg betaalt, en die revalidatieprogramma's met een beperkte, niet-verlengbare duur. Verplichte contacten worden teruggebracht tot 1 per jaar.
Het RIZIV bracht vertegenwoordigers samen van laboratoria (ambulant, ziekenhuizen, referentiecentra), ziekenfondsen en Sciensano. Dit zijn de 7 principes die op 17 maart zijn aangenomen en waarop de regels voor de facturering en financiering van de opsporingstests voor de Covid-19 zullen worden gebaseerd. Situatie op 18 maart 2020.