Waar moet u rekening mee houden als u publiciteit wilt maken?
De praktijkinformatie waarover u wil communiceren:
moet waarheidsgetrouw, objectief, relevant en verifieerbaar zijn en moet wetenschappelijk onderbouwd zijn
mag niet aanzetten tot overbodige onderzoeken of behandelingen
mag niet bedoeld zijn om patiënten te ronselen
vermeldt de bijzondere beroepstitel(s) waarover u beschikt.
U kunt daarnaast ook informeren over bepaalde bijkomende opleidingen waarvoor geen bijzondere beroepstitel bestaat.
In welke gevallen is publiciteit verboden?
Het is verboden publiciteit te maken in 2 gevallen:
als de reclame vermeldt dat geneeskundige verstrekkingen gratis zijn
als de reclame verwijst naar de tegemoetkoming van de ziekteverzekering in de kostprijs van verstrekkingen
Opmerking:
Er bestaan ook andere beperkingen gericht op misleidende reclame en vergelijkende reclame die een concurrent denigreert zonder objectief bewijs. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Federale Overheidsdienst Economie.
Regels van deontologische codes
De deontologische codes kunnen ook regels voor publiciteit opleggen (grootte van het naambord, vermelding van de naam in lokale bladen of op websites, enz.), zoals de Code van geneeskundige plichtenleer van de Orde der artsen, de ethische en deontologische code van de logopedisten en de Gedragsregels voor de kinesitherapeut van de Nationale raad voor de kinesitherapie (FOD Volksgezondheid).