3.2 Vragenlijsten

Deze audit werd uitgevoerd tijdens de SARS-CoV-2 pandemie in 2020. Hierdoor is de keuze gemaakt om een zo uitgebreid mogelijke bevraging online te ontwikkelen en uit te voeren in plaats van een terreinbezoek. In overleg met de 4 Ziekenhuiskoepels en de Belgian Society of Radiology (BSR) werd bepaald wat voor alle actoren een aanvaardbaar tijdstip voor verzenden en een aanvaardbaar tijdsinterval voor antwoorden was. Een deel van de vragen werd opgesteld in samenwerking met de BSR.

De online vragenlijst bestaat uit 7 delen:

  1. Zorgpad van de patiënt in het ziekenhuis en aanvraagformulier voor een onderzoek medische beeldvorming
  2. Voorschrijven van CT/MRI van de schedel/wervelzuil en ‘substitutie’
  3. Beheer
  4. Nationaal Kadaster van zware medische apparatuur (Kadaster)
  5. Regelgeving in relatie tot het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC)
  6. Radiofarmaca
  7. Medische beeldvormers

Er werden honderd algemene en universitaire ziekenhuizen uitgenodigd om de online vragenlijst in te vullen. Op basis van reeds beschikbare gegevens werd één ziekenhuis uitgenodigd om enkel deel 4 en 6 van de vragenlijst in te vullen. De vragenlijst werd via e-mail naar de directeur van het ziekenhuis gestuurd op 31 juli 2020. De voorziene deadline om te antwoorden was 11 september 2020. Indien een ziekenhuis niet binnen de voorziene termijn had geantwoord, werd een herinneringsmail verstuurd. De vragenlijst werd definitief afgesloten op 30 november 2020. Elk ziekenhuis dat alle onderdelen van de vragenlijst had ingevuld kreeg een terugkoppelingsmail met de opgeslagen resultaten ter validatie door de directeur.

De resultaten van één ziekenhuis werden niet weerhouden voor de bespreking omdat dit ziekenhuis geen gebruik maakt van medische beeldvorming. Bijgevolg werd het resultaat besproken voor de ontvangen antwoorden van 99 ziekenhuizen. De vragen in verband met radiofarmaceutica zijn op 28 ziekenhuizen van toepassing.